Take a fresh look at your lifestyle.

5 Fakta Penting Tentang Serum Birdnest Untuk Awet Muda

0 29

Siapa yang tidak mengenal serum birdnest?

Produk perawatan wajah ini mampu merawat berbagai permasalah kulit mulai dari jerawat hingga tanda penuaan diri. Formulasinya terbuat dari konsentrasi suatu bahan aktif yang baik untuk kesehatan kulit.

Sarang burung, secara saintifiknya dikenali sebagai “FN-2A” dan dikenali sebagai “Ling Dan” dalam Perubatan Cina, digunakan untuk merawat masalah kulit seperti kekeringan, kedutan, jerawat, jeragat dan tanda-tanda penuaan yang lain.

Ramuan ini dipanggil “Emas Asia” kerana banyak manfaat kesihatannya. Jom kita semak bagaimana birdest ini amat memberi kesan dalam rutin penjagaan kulit?

Kenapa Birdest Memberi Peranan Penting Untuk Kecantikkan Wanita?

tahukah korang bahawa Birdnest adalah salah satu produk semula jadi yang paling sukar untuk didapatkan dan sebab itu juga ia merupakan salah satu bahan yang paling mahal yang diamalkan oleh manusia?

Birdnest sebenarnya mempunyai permintaan tinggi dan menjadi rebutan dalam kalangan kaum wanita disebabkan kebaikannya yang pelbagai khususnya dari segi kecantikan. Birdnest terbukti sangat berguna dari segi;

1. Serum birdnest #Memastikan Kelembapan Kulit

sumber: majalah sains

Birdnest mengandungi protein khas dengan struktur yang sama dengan Epidermal Growth Factor (EGF), yang membantu mewujudkan sel kulit baru untuk menggantikan sel kulit yang lama dan rosak.

Birdnest memastikan kelembapan kulit dengan membantu memperbaiki sel kulit yang rosak, mencerahkan kulit sekaligus memberikan kulit penampilan yang sihat dan muda.

Apabila digabungkan dengan kolagen, Birdnest dapat mengubah kulit kusam dan berkerut menjadi lebih berseri dan nampak awet muda.

Baca juga tentang cara dapatkan wajah V shape tanpa pembedahan di sini

2. Serum Birdnest #Keupayaan Anti-penuaan

Sebilangan wanita yang mengamalkan Birdnest dengan memakannya secara berkala (iaitu dalam kadar 3 hingga 4 kali seminggu) dilihat kelihatan jauh lebih muda daripada usia sebenar mereka.

Hal Ini disebabkan oleh gabungan mineral dan vitamin penting yang terdapat di dalam Birdnest yang diperlukan oleh tubuh untuk menjaga kesihatan kulit, tisu, rambut dan otot.

Dalam erti kata yang ringkas, Birdnest mempunyai nutrien penting yang dapat menjamin kesihatan kulit secara menyeluruh.

3. Penampilan Kulit Muka (complexion)

Birdnest didapati mengandungi Epidermal Growth Factor (EGF) seperti yang disebut di atas dan di mana kandungan EGF dalam Birdnest ini membantu dari segi pertumbuhan dan pembaikan sel kulit.

Hal ini kerana Epidermal Growth Factor dapat meningkatkan penghasilan kolagen pada kulit yang bertanggungjawab untuk membuat kulit dan raut wajah kelihatan awet muda.

Penggunaan Birdnest yang paling biasa yang kita dapat lihat hari ini adalah sup sarang burung (birdnest). Sarang burung di Malaysia juga digunakan sebagai komponen hidangan lain tetapi jarang sekali. Birdnest ini juga dijadikan sebagai minuman berkhasiat yang diminum oleh orang ramai pada masa ini.

4. Serum Birdnest #Mencegah timbulnya jerawat

Pakar penjagaan kulit menunjukkan bahawa salah satu bahan utama dalam sarang burung (birdnest serum) ialah arginin.

Ini boleh bertindak sebagai “agen pengering” dengan mengurangkan saiz liang, yang boleh menyebabkan bintik hitam dan bintik putih.

Ia juga membantu meningkatkan peredaran darah, menjadikannya lebih mudah untuk toksin mengalir dari kulit, memastikan ia bersih dan cerah.

5. Membantu menghilangkan bintik hitam/mengurangkan jeragat

Kerana sarang burung mengandungi banyak asid amino, ia boleh membantu memudarkan parut hiperpigmentasi dan menyekatakan tona kulit .

Asid amino juga boleh membantu mencegah jerawat baru dengan membuang kotoran dari liang-liang pori. Ramai wanita menggunakan topeng yang mengandungi bahan ini, dan ia juga cara yang bagus untuk memakannya.

Selain kebaikan seperti yang diatas, ia juga mempunyai keupayaan sebagai antioksidan yang dapat membantu wajah korang bebas dari radikal.

Di samping itu, sarang burung juga dapat membantu menyembuhkan kedutan wajah dengan membantu mempercepat pemulihan tisu kulit.

Apa kaitannya dengan orang yang mempunyai jenis kulit sensitif, tompok kering atau jerawat.

Bagi mereka yang mempunyai kulit berjerawat, sarang burung adalah diantara bahan terbaik untuk ditambahkan pada rejimen korang.

Ia kaya dengan arginine, “agen pengering” yang membantu membuang toksin dari kulit dan membantu mengecilkan pori-pori.

Walaupun ianya kedengaran bagus, sesiapa yang mempunyai jerawat harus mengelakkan agen pengeringan kerana ia boleh menyebabkan lebih banyak jerawat naik.

Jika korang mempunyai kulit sensitif dan tidak dapat dikendalikan dengan kebanyakan bahan. Sarang burung mungkin merupakan tambahan yang bagus untuk rutin korang.

Bagi yang mempunyai tompok kering atau kawasan kasar boleh menggunakan bahan ini pada kawasan yang degil dan mengelupas seperti siku.

Kerana peptida dalam sarang burung membantu meningkatkan kolagen dan keanjalan. Bahan ini sesuai untuk melicinkan walaupun kerak kulit yang paling degil.

Sekian perkongsian dari tuan admin setakat ini.

Leave A Reply

Your email address will not be published.