Take a fresh look at your lifestyle.

Mandi Hujan Boleh Sebabkan Mengantuk. Betul Ke?

0 17

Setiap kali mandi hujan, secara auto tubuh manusia akan merasa ikut tenang hingga mengantuk dan ingin tidur. Tahukah korang, dari mana rasa mengantuk itu datang setiap hujan turun?

Terdapat beberapa pengkaji telah meneliti fenomena yang kerap dialami oleh kebanyakan orang ini, baik anak sekolah saat belajar ataupun orang dewasa yang sibuk bekerja.

Ketika saat hujan turun, majoriti kita akan memilih untuk tetap berada di rumah sahaja. Dan semasa berdiam diri di rumah saat hujan turun, kita akan merasa mengantuk dan malas gerak.

Cuaca seperti ini sangat sesuai untuk bersantai di rumah, mengambil kudapan atau memasak mi segera sambil menonton movie. Tak kurang juga ada yang memilih untuk tidur saat hujan turun.

Bukan sekadar ungkapan belaka, hujan nyatanya memang boleh buat korang cepat mengantuk. Nah, kenapa ini boleh terjadi pada seseorang?

Mengapa bunyi hujan mampu membuatkan seseorang berasa mengantuk?

Melansir dari laman resmi The University of Melbourne, berikut beberapa alasan kesihatan mengapa hujan boleh buat korang cepat mengantuk. Berikut adalah antara sebabnya:

1. Mandi hujan #Peningkatan Kandungan Ion Negatif di Udara

Saat hujan, kandungan ion negatif di udara meningkat. Peningkatan ion negatif secara signifikan dapat meningkatkan sistem saraf manusia, sistem kardiovaskular, sistem darah, dan sistem pernapasan. Hal ini yang malah akan membuat orang merasa lebih relaks.

Terlebih lagi, ion negatif memiliki efek menenangkan dan hipnosis yang membuat korang cepat tidur ketika hujan.

Selain itu, bunyi hujan lebih cenderung membuatkan seseorang berasa lebih stabil, tenang dan kurang rasa terancam dengan keadaan sekeliling.

Meskipun sering dianggap sebagai white noise, namun bunyi hujan sebenarnya berada dalam kategori pink noise yang membuatkan seseorang berasa lebih tenang.

Untuk anak-anak yang susah nak tidur tu, ibu semburkan je sleepy mist ni… sekejapan je dah mula lali dan mengantuk

2. Bunyi Hujan Adalah Pengantar Tidur

Stimulasi audio baik lagu mahupun instrumental biasanya mampu membuatkan seseorang berasa lebih tenang dan membantu untuk tidur, terutama pada anak kecil.

Namun mungkin ramai tidak perasan bahawa dalam daftar putar (playlist) menerusi aplikasi terdapat pelbagai audio bunyi hujan disediakan.

Rupa-rupanya bunyi hujan mampu membuatkan seseorang tertidur. Sebenarnya tiada magik berhubung perkara itu sebaliknya terdapat penjelasan secara ilmiah mengenainya.

Bunyi hujan adalah bunyi detak ritmis yang terdengar seperti lagu pengantar tidur sehingga dapat membantu orang tertidur dengan cepat.

Penelitian juga menemukan bahwa ketika bunyi hujan memasuki otak manusia, secara tidak sedar otak menjadi tenang dan menghasilkan gelombang alpha yang mendorong orang lebih cepat tidur, terutama dengan frekuensi 0 hingga 20 kHz.

Namun, jika tiba-tiba ada suara guruh di tengah bunyi hujan, itu akan membuat orang stres. Bunyi hujan, cuaca yang sejuk turut mendorong seseorang untuk menarik selimut dan tidur!

3. Kandungan Oksigen di Udara Menurun

sumber: grid.id

Oksigen dapat menstimulasi otak dan membuat kita merasa lebih waspada. Saat hujan, ada lebih banyak wap air di udara dan menghasilkan tekanan udara serta oksigen yang lebih rendah.

Dalam situasi seperti ini, otak mulai mengendur dan orang akan merasa mengantuk.
Saat kandungan ion negatif meningkat, kandungan oksigen di udara justru berkurang saat hujan turun. Padahal, oksigen dapat merangsang otak dan membuat tubuh merasa segar kembali.

Pada saat hujan, ada lebih banyak wap air di udara. Situasi itu akan menghasilkan tekanan udara yang lebih rendah dan kandungan oksigen menurun. Dalam situasi seperti itu, otak akan mulai kendur, dan korang akan merasa mengantuk.

4. Mandi hujan #Peningkatan Sekresi Melatonin

Otak manusia dapat mengeluarkan hormon tidur, yakni melatonin. Hormon melatonin biasanya akan disekresikan ketika suasana gelap dan redup. Di saat hujan, awan gelap menghalangi matahari dan lingkungan menjadi redup sehingga bisa meningkatkan sekresi melatonin.

Paling penting, apabila hari hujan kebanyakan daripada kita tidak dapat berbuat apa-apa dan lebih selesa duduk di dalam rumah.

Di samping keadaan tubuh dan dipengaruhi oleh keadaan persekitaran. Saat hujan, aktiviti manusia juga terbatas, terutama untuk kegiatan di luar rumah.

Bagi orang-orang tertentu, hujan adalah menjadi waktu yang membuat mereka nyaman. Alhasil, tidur mungkin menjadi pilihan yang baik.

Meski ramai orang mudah tertidur saat hari hujan, tetapi bukan berarti mereka boleh menikmati kualiti tidur yang baik.

Hal ini disebabkan oleh, ketika hujan turun, kandungan oksigen di udara ikut turun. Maka dari itu, seringkali saat hujan, ramai juga yang memilih menghabiskan lebih banyak waktu untuk melakukan aktiviti dalam rumah seperti menonton, membaca, dan sebagainya.

Leave A Reply

Your email address will not be published.