Take a fresh look at your lifestyle.

Kepentingan Vitamin K Untuk Kesihatan

0 72

Selama ni kita selalu ambil mudah tentang kepentingan vitamin K ni. Tak rasa ia perlu dan penting seperti vitamin-vitamin yang lain.

Vitamin yang penting untuk tubuh, tetapi sering dilupakan, adalah vitamin K.

Vitamin K adalah sejenis vitamin larut dalam lemak yang penting dalam proses pembekuan darah dan kesihatan tulang. Terdiri dari dua bentuk utama, iaitu vitamin K1 (filokinon) dan vitamin K2 (menakinon).

Vitamin K1 banyak dalam makanan tumbuhan hijau seperti bayam, brokoli, dan sayuran berdaun hijau lainnya.

Vitamin K2 pula dalam produk susu fermentasi seperti keju dan yoghurt, serta dalam produk berasaskan daging seperti hati, kuning telur, dan daging.

Oleh itu, pengambilan mineral dan vitamin yang mencukupi setiap hari akan membantu mengekalkan badan yang sihat.

Malahan ia adalah vitamin pertama yang korang terima apabila selepas dilahirkan, dan ternyata vitamin K mungkin menjadi faktor penuaan yang sihat juga, membantu untuk menjaga urat dan arteri fleksibel apabila badan semakin tua.

Setiap bayi di Amerika Utara menerima suntikan vitamin K selepas memasuki dunia untuk menyokong pembekuan darah yang sihat semasa bayi. Tetapi nutrien tidak lama lagi akan dibayangi oleh vitamin yang lebih terkenal seperti A, B, C, D dan E.

Apakah itu vitamin K ?

sumber: hmetro

Vitamin ini datang dalam dua bentuk. Jenis pertama dikenali sebagai vitamin K-1 atau phylloquinone dan boleh didapati di tumbuh-tumbuhan, seperti bayam dan kale.

Yang kedua dikenali sebagai vitamin K-2 atau menaquinone dan dijumpai di dalam badan dan diciptakan secara semulajadi dalam saluran usus.

Kedua-dua vitamin K-1 dan vitamin K-2 hasilkan protein bagi membantu darah membeku. Pembekuan darah atau pembekuan darah menghalang pendarahan yang berlebihan secara dalaman dan luaran.

Walaupun kekurangan vitamin jenis ini jarang berlaku, ini bermakna tubuh seseorang tidak boleh menghasilkan protein yang cukup, meningkatkan risiko pendarahan yang berlebihan.

Kebanyakan orang dewasa mendapat bekalan vitamin ini mencukupi melalui makanan yang mereka makan dan melalui apa yang dihasilkan secara semula jadi oleh tubuh mereka.

3 kepentingan vitamin k kepada tubuh manusia

Faedah utama vitamin K adalah untuk menyokong pembekuan darah. Menurut Institut Kesihatan Nasional (NIH), sehingga kini tidak ada bukti saintifik yang cukup untuk menyokong manfaat vitamin K yang lain selain untuk pembekuan darah.

Walau bagaimanapun, dari beberapa kajian yang sedia ada menunjukkan bahawa vitamin K dapat membantu mencegah dan mengatasi masalah kesihatan yang lain. Sebagai contoh:

Untuk yang ada masalah kekurangan vitamin K, korang boleh refer sini

1. Kepentingan vitamin K #Kesihatan tulang.

Sesetengah kajian menunjukkan bahawa vitamin K membantu mengekalkan kekuatan tulang, meningkatkan ketumpatan tulang, dan mengurangkan risiko patah tulang.

2. Fungsi kognitif otak.

Peningkatan tahap vitamin K dalam darah telah dikaitkan dengan fungsi kognitif yang meningkat pada orang dewasa yang lebih tua supaya ia boleh membantu mencegah keperitan pada usia tua.

3. Kepentingan vitamin K #Kesihatan jantung.

Vitamin K boleh membantu mengurangkan tekanan darah dengan menghalang pembentukan mineral di dinding saluran darah, yang merupakan faktor risiko utama untuk penyakit jantung. Di samping itu, pengambilan vitamin K yang mencukupi juga telah ditunjukkan untuk mengurangkan risiko strok.

Golongan orang yang lebih mudah terdedah kepada kekurangan vitamin K

sumber: today

Dalam kebanyakan kes, orang dewasa yang sihat jarang mengalami kekurangan vitamin K. Ini kerana tubuh boleh menyimpan vitamin K dari pengambilan makanan sebelumnya untuk digunakan apabila masa diperlukan.

Walau bagaimanapun, kekurangan vitamin K sering dialami oleh bayi baru lahir dan orang yang menghadapi masalah menyerap nutrien tertentu, seperti penyakit seliak, jangkitan bakteria, ascariasis (cacing usus), dan pankreatitis akut.

Sesetengah orang berikut juga kemungkinan mengalami kekurangan vitamin K, iaitu:

  • Mempunyai anti-pembekuan yang berlebihan.
  • Mempunyai penyakit saluran hempedu.
  • Mempunyai penyakit hati seperti sirosis dan penyakit Gaucher.
  • Selalunya mengambil alkohol.
  • Mengambil ubat yang kesan sampingan menghalang penyerapan vitamin K dalam badan.

Rawatan yang perlu diambil

Jika seseorang didiagnosis dengan kekurangan vitamin K, mereka akan diberikan suplemen vitamin ini yang dipanggil phytonadione.

Phytonadione biasanya diambil secara lisan, walaupun ia juga boleh diberikan sebagai suntikan jika seseorang mengalami kesulitan menyerap suplemen oral.

Dos yang diberikan bergantung kepada umur dan kesihatan individu. Dos biasa phytonadione untuk orang dewasa adalah antara 1 hingga 25 mcg.

Doktor juga akan mempertimbangkan sama ada seseorang mengambil antikoagulan, kerana ini boleh berinteraksi dengan vitamin ini.

Kesimpulannya, Kekurangan vitamin K pada orang dewasa sangat jarang berlaku. Walau bagaimanapun, jika kekurangan tidak dirawat, ia boleh mengakibatkan pendarahan yang berlebihan.

Pada bayi, adalah penting untuk menguruskan vitamin K semasa kelahiran untuk mengelakkan akibat buruk daripada pendarahan yang berlebihan, seperti pendarahan intrakranial, kerosakan otak, dan kematian bayi.

Leave A Reply

Your email address will not be published.